Το πρόγραμμα σπουδών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ιδιαίτερα ευέλικτο, εφόσον στοχεύει στην εκπαίδευση ενηλίκων, γεγονός που ευνοεί και τη διδασκαλία του εκπαιδευτή. Γραμματισμός είναι να ελέγχει κάποιος την κοινωνική του ζωή μέσα από τον προφορικό και το γραπτό του λόγο. Κύριος στόχος λοιπόν, ήταν να μπορέσουν οι εκπαιδευόμενοι να χρησιμοποιούν τον προφορικό και το γραπτό τους λόγο καλύτερα από ότι πριν έρθουν στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας. Με λίγα λόγια, να χρησιμοποιούν τη γλώσσα σε καλύτερο επίπεδο και σε μία ποικιλία συνθηκών. Διδάσκεται η νέα Ελληνική γλώσσα και επιδιώκεται οι εκπαιδευόμενοι στο τέλος του διετούς κύκλου μαθημάτων να είναι σε θέση:

  • να διαβάζουν με άνεση και να κατανοούν τα νοήματα εκτεταμένων γραπτών κειμένων

  • να παράγουν κείμενα μικρής έκτασης που απευθύνονται σε κοινό (ανακοινώσεις, επιστολές, ειδοποιήσεις, κτλ.) και σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς (τυπικές επιστολές, αιτήσεις, ευχαριστήρια, διαμαρτυρίες, κτλ.)

  • να διαβάζουν κριτικά και να κατανοούν κείμενα μικρής έκτασης (διαφημίσεις, λογαριασμοί, κτλ.)

  • να παράγουν, με σχετική άνεση, σύντομης έκτασης κείμενα

  • να παρουσιάζονται στο κοινό και να εκφράζουν προφορικά εμπειρίες, επιχειρήματα, παράπονα, αιτήματα κτλ.

  • να κατανοούν τον προφορικό λόγο καθημερινής χρήσης

  • να κάνουν λόγο για πολύ βασικά θέματα της δομής της νέας ελληνικής (μεταγλωσσική ορολογία, ορθογραφία, δομή πρότασης κτλ.)

Σκοπός του γνωστικού αντικειμένου είναι η βελτίωση του βαθμού κατοχής και χρήσης της νέας ελληνικής από τους εκπαιδευόμενους, τόσο στον προφορικό όσο και στον γραπτό λόγο. Στο τέλος των σπουδών τους οι εκπαιδευόμενοι των ΣΔΕ προβλέπεται να βρίσκονται σε υψηλότερο επίπεδο από τους τελειοφοίτους Γυμνασίου.

Περιεχόμενο: Το περιεχόμενο του γλωσσικού γραμματισμού περιλαμβάνει προφορικά και γραπτά κείμενα, με αφορμή τα οποία οι εκπαιδευόμενοι θα κατανοήσουν και θα παραγάγουν προφορικό και γραπτό λόγο. Το εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνει: (α) χρηστικά κείμενα (αιτήσεις, τιμολόγια ΔΕΗ, ΟΤΕ, ειδήσεις από εφημερίδες, νομοθετικά κείμενα, συμβόλαια, επιστολές, βιογραφικό σημείωμα, σελίδες Διαδικτύου κ.ά.) και (β) θέματα δομής της νέας ελληνικής (βασικοί γραμματικοί όροι, ορθογραφικοί κανόνες, στοιχεία δομής της πρότασης, στοιχεία δομής και οργάνωσης του προφορικού και γραπτού λόγου, στοιχεία υφολογίας). Ενδεικτικά θεματικοί άξονες είναι (από το ΓΓΕΕ & ΙΔΕΚΕ , 2004, Πρόγραμμα Σπουδών- Εκπαιδευτικό Υλικό):

  • Ο άνθρωπος και ο κόσμος

  • Η καθημερινή και κοινωνική ζωή

  • Η φύση και ο κόσμος

  • Διατροφή και υγεία

  • Το παρελθόν του ανθρώπου και η ιστορία

  • Το μέλλον του ανθρώπου και σύγχρονη τεχνολογία

  • Τα Μ.Μ.Ε.

  • Το Ταξίδι

  • Η Τέχνη

Προτεινόμενοι Ιστότοποι

  • Εκπαιδευτική Τηλεόραση
  • Υπουργείο Παιδείας Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
  • Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.)
  • Ψηφιακό Σχολείο